Etapele procesului de finantare
Alegerea bunului si a furnizorului
In functie de necesitatile clientului, acesta decide atat asupra caracteristicilor bunului cat si asupra furnizorului.
Toate detaliile legate de natura bunului (pret, caracteristici tehnice, amanunte privind livrarea, conditii de instalare si punere in functiune, in cazul echipamentelor) vor fi negociate de utizator direct cu furnizorul ales, societatea de leasing urmand a respecta in contractul de leasing, toate aspectele negociate.
Obtinerea ofertei si solicitarea de leasing
Pe baza preturilor negociate cu furnizorul (CIP sau DDP) societatea de leasing intocmeste o oferta generala de finantare, in care vor fi calculate, avansul, rata de leasing,etc Oferta transmisa initial poate suferi modificari functie de clasa de performanta financiara in care se va incadra clientul. Analiza financiara are la baza atat documentele financiare puse la dispozitie de catre client (bilant, balanta, cont de profit si pierderi) cat si alte documente solicitate de societatea de leasing (solicitarea de finantare, prezentarea activitatii companiei etc.)
Analiza si aprobarea solicitarii de leasing
Evaluarea dosarului de leasing se realizeaza de catre specialisti societatii noastre intr-un interval de timp ce nu depaseste 48 ore.
In functie de complexitatea proiectului supus finantarii, societatea de leasing poate solicita clientului informatii suplimentare referitoare la unele aspecte analizate, raspunsul final al evaluarii urmand a fi prelungit in functie de furnizarea informatiilor solicitate.
Semnarea contractului
In cazul unui raspuns afirmativ, se va semna un contract de leasing financiar ce vor include atat clauzele negociate de utilizator cu furnizorul bunului, cat si clauze specifice politicii societatii de leasing privind modalitatea de plata a ratelor, asigurarea efectuarii platilor, etc.
Asigurarea generala a bunului
Bunul ce urmeaza a fi achizitionat urmeaza a fi asigurat de catre societatea de leasing, pe toata derularea contractului de leasing, in optiunea pentru toate riscurile, in conditiile stabilite cu societatea de asigurari si banca finantatoare, iar prima de asigurare va fi achitata de catre utilizator.
In cazul produselor provenite din import, prima de asigurare se va calcula la valoarea DDP a bunului.
Livrarea bunurilor
Obligatia livrarii bunurilor revine in intregime furnizorului, operatiunea fiind asistata de societatea de leasing.
Derularea unui contract de leasing
In cele ce urmeaza vom descrie, pe scurt, derularea unui contract de leasing financiar avind ca obiect un autoturism. Pentru celelalte bunuri se va proceda la fel, avind in vedere specificul bunurilor respective.
- Furnizarea primelor date referitoare la oferata :
- Pret furnizor
- Documente necesare dosarului de finantare
- Oferta de leasing
- Analiza situatiei financiare, contabile, juridice a clientului pe baza documentelor prezentate.
- Se va lua legatura cu furnizorul (dealer autorizat al producatorului propus de client sau, dupa caz, ales de societatea de leasing) pentru a afla pretul autoturismului cerut si termenul de livrare.
- Dupa analizarea dosarului si pe baza propunerilor specialistului care efectueaza analiza documentelor, se pregateste (cu ajutorul programului de calculator) si se furnizeaza clientului calculatia exacta. Daca indicatorii stabiliti nu sunt corespunzatori, sau daca societate este nou infiintata si nu poate prezenta bilantul solicitat, se va propune un avans mai mare (in cazuri foarte rare, se va respinge cererea).
- Se invita clientul la sediul societatii de leasing pentru negocierea, discutarea si semnarea contractului de leasing. Contractul, impreuna cu cele doua anexe, va fi pregatit si prezentat clientului pentru a-l citi si analiza inainte de semnare.
- Se va emite factura, proforma sau fiscala, pe baza careia clientul va achita avansul, numerar sau cu ordin de plata.
- Clientul se prezinta la furnizor pentru a-si alege autoturismul.
- Se va solicita de la furnizor factura (decont aviz de plata), care va contine si asigurarea obligatorie de raspundere civila; cartea de identitate a autoturismului ( copie, fax).
- Dupa incasarea avansului de la client, se va achita furnizorului, integral, pretul autoturismului. Plata se va face parte din avansul incasat de la client, parte din contul de credit.
- Se va semna polita de asigurare full CASCO (inainte de predarea bunului la client).
- Cu imputernicire, din partea societatii de leasing, si procesul verbal de predare-primire (care va fi semnat intre furnizor si client, apoi intre client si societatea de leasing), copie a politei de asigurare full casco, clientul se va deplasa la furnizor pentru ridicarea bunului.
- Dupa ridicarea de al furnizor a bunului, clientul va primi imputernicirea de circulatie provizorie.
- In perioada in care sunt valabile numere de inmatriculare provizorii, autoturismul va fi inmatriculat definitiv de societatea de leasing, urmind a ramine inmatriculate pe numele ei pina la terminarea contractului de leasing.
- La data stabilita prin contract se va emite factura fiscala pentru rata de leasing scadenta si se va transmite clientului prin fax, apoi prin posta.
- Se va urmari permanent incasarea ratelor de leasing scadente. Daca acestea nu au fost achitate la termenele stabilite, se vor aplica si factura penalitati de neplata la termen a ratei, conform contractului de leasing. In caz de neplata dupa un termen de la data scadenta, se vor transmite notificarile, iar dupa caz, se va porni procedura legala de recuperare a bunului.
- Din incasarea ratelor de leasing se vor rambursa creditele si se vor plati dobinzile aferente creditului bancar.
- La terminarea contractului, dupa ce clientul isi exprima in scris dorinta de cumparare si achita valoarea reziduala, se va incepe procedura de radiere si transcriere al autoturismului, pe numele persoanei indicate in intentia de cumparare a clientului.